maanantai 18. toukokuuta 2015

04. Negatiivisten tunteiden mestari osa 1

Haluan kirjoittaa tämän kaksiosaisen postauksen masennuksen kognitiivisesta (=tiedonkäsittelyn toiminnot) oireistosta koska minulla on siihen mahdollisuus, ja haluan juuri sinun tietävän ettet ole ongelminesi yksin. Haluan myös, että sinä siellä ruudun toisella puolella ymmärrät, että masennus on oikea sairaus. Näiden postausten kirjoittaminen on ollut minulla mielessä siitä lähtien kun muutama viikko sitten kävin paikallisen psykologin luennolla osana omaa terapiaani. Lähteenä tähän juttuun on käytetty sekä omia kokemuksiani, että kyseisen luennoitsijan materiaalia: Kalska & Kähkösen artikkelia Kognitiiviset muutokset yksisuuntaisessa masennuksessa (Duodecim 2004). 

Muisti, oppimiskyky ja keskittyminen ovat isossa roolissa kognitiivisen oireiston osalta. Oletko aiemmin rakastanut lukemista, mutta jostain syystä et enää muista lukemaasi, tai et jaksa samalla tavalla keskittyä siihen tai television katselemiseen? Koska masentuneen tiedonkäsittely voi tietyillä osilla heikentyä ja esimerkiksi uuden asian opetteleminen voi olla haastavaa. Havainnollistavana esimerkkinä itse joskus ihmetellyt entisen poikaystäväni kanssa pelatessa videopelejä, että miten hän voi muistaa pelattavan alueen ja paikat joissa on käynyt, kun itselläni on hirveästi ongelmia pysyä edes oikealla polulla. Uusien paikkojen opettelu voi olla vaikeaa koska näönvaraisessa muistissa esiintyy vaikeuksia. 

Masennukseen liittyy vähentynyt aktiivisus aivojen etuosissa, jotka vastaavat ajatusten joustavasta muokkaamisesta, jolloin tiedonkäsittely muuttuu. Masentuneessa mielentilassa juuttuu helposti ajattelemaan negatiivisesti, yleistämään asioita (kaikki on aina huonosti, mikään ei mene niin kuin haluaisin, epäonnistun joka kerta), jokainen pettymys tuntuu huomattavasti suuremmalta verrattuna keskivertoihmiseen: pienikin pettymys saattaa aiheuttaa valtavan tunnevyöryn, koska puolestaan aivojen tunteita säätelevällä alueella aktiivisuus on lisääntynyt. 

Vaikka masentuneella esiintyisi muistivaikeuksia, niin masentunut on äärimmäisen hyvä imemään itseensä negatiivisia muistikuvia: omasta elämästä mielessä on ne ikävimmät tapahtumat, televisiosta tai lehdestä mieleen jää tarkkojakin kuvauksia esimerkiksi luonnonmullistuksesta tai rikoksesta. Näin ollen kutsuisin masentunutta negatiivisten tunteiden mestariksi. Taipumus negatiiviseen ajatteluun on vahvistunut, Arjen pienet onnistumiset ja mukavat tapahtumat jäävät helposti taka-alalle tai unohtuvat kokonaan. 

Listaan muutaman vinkin, jolla olen itse onnistunut helpottamaan elämääni.

 ♥ Kirjoita ylös jokainen pieni asia, joka on tuottanut päivän mittaan iloa
 ♥ Ole ylpeä jokaisesta pienestä asiasta jonka olet saanut toteutettua
 ♥ Selaa vanhoja valokuvia ja yritä muistella hyviä hetkiä
 ♥ Ulkoile, luonnossa liikkuminen ravitsee mieltä
 ♥ Lepää, aivot tarvitsevat riittävästi lepoa
 ♥ Naura, nauraessa stressihormonien taso laskee
 ♥ Merkitse kalenteriin ylös pienetkin asiat
 ♥ Älä vertaa omaa suoritustasi muihin, sinä olet sinä!

Arkistojen kätköistä niitä onnellisia hetkiä!  ♥

1 kommentti:

  1. vinkkisi ovat todella hyviä ja mietinkin, mitkä kaikki kohdallani toimivat jo, mitkä vaativat paneutumista enemmän. Itsestä tulisi välittää ja antaa lepoa ja iloa tasapainoisesti kaiken muun kanssa.

    VastaaPoista